Spis treści
Trasy rowerowe
Trasy Nordic Walking
Wszystkie strony

Turystyka aktywna jest rodzajem turystyki, w której głównym lub ważnym elementem wyjazdu jest podejmowanie szczególnych form aktywności rekreacyjnej lub hobbystycznej. Turystka aktywna jest więc idealną formą wypoczynku dla tych którzy lubią aktywnie spędzać czas. Położenie Gminy Lipowa na pograniczu Kotliny Żywieckiej i Beskidu Śląskiego sprawia, że ma ona doskonałe warunki do uprawiania różnych form turystyki aktywnej. Urozmaicone ukształtowanie terenu sprawia że teren gminy ma doskonała warunki do uprawiania turystyki pieszej i rowerowej. W gminie zaczynają się 3 górskie szlaki turystyczne -na Skrzyczne (1257 m n.p.m.), Magurkę Radziechowską (1091 m n.p.m.) i Malinowską Skałę (1152 m n.p.m.). Znajdująca się na terenie gminy „Dolina Zimnika” jest doskonałym miejscem do spacerowania czy tez uprawiania Nordic Walking. Przez gminę przebiega trasa rowerowa o niskim stopniu trudności , biegnąca w większości polnymi drogami i pozwalająca podziwiać widoki Kotliny Żywieckiej oraz otaczające ją pasma Beskidów. Znajdzie się tutaj również coś dla doświadczonych rowerzystów –dosyć wymagająca i trudna trasa na Skrzyczne. Łagodnie pofalowany teren gminy i rozległe pola sprawiają że są tutaj również doskonałe warunki do uprawiania jazdy konnej a znajdująca się w Lipowej Dolina Koni przyciąga miłośników wypoczynku w siodle.

Turystykę aktywną w gminie uprawiać można nie tylko latem ale również zimą. Dobre warunki śniegowe oraz urozmaicone ukształtowania terenu sprawiają że są tutaj doskonałe warunki do uprawiania narciarstwa biegowego czy też jazdy na skuterach śnieżnych. W obrębie gminy funkcjonuje również niewielki wyciąg narciarski talerzykowy o długości 220 m z oświetleniem.

Szlaki turystyczne

Szlak Zielony Ostre (539 m n.p.m) - Hala Ostre - Muronka (1017m n.p.m.) - Magurka Radziechowska(1091 m m n.p.m.) czas przejścia 2 h 15 min

Szlak zaczyna się na skrzyżowaniu dróg Lipowa Ostre u wylotu Doliny Zimnika. Początek szlaku znajduje się na wysokości540 m.n.p.m. Początkowo szlak prowadzi drogą asfaltową przez Ostre i wznosi się lekko w górę. Po przejściu około 1500 m szlak skręca w pod kątem prostym wl ewo pomiędzy zabudowaniami. Na końcu asfaltowej dróżki wstępujemy na kamienistą drogę, która zataczając łuk prowadzi w górę. Po prawej stronie mijamy szałas pasterski. Bezpośrednio za nim znaki skręcają w prawo i kamienistą stromą drogą przecinającą polanę wiodą w górę. Dalej szlak prowadzi pokonując niewielkie wzniesienia terenu, trawersuje zbocze od strony doliny Twardorzeczki kierując się na Halę Ostre. Po przejściu hali po lewej stronie  dostrzec można czerwoną tablicę informacyjną rezerwatu przyrody „Kuźnie".  Dalej trasa omija z prawej strony przez Murońkę (1021 m n.p.m.) i biegnie dość stromo na szczyt  Magurki  Radziechowskiej (1108 m n.p.m.) skąd kontynuować można wędrówkę czerwonym szlakiem przez Malinowską Skałę (1152 m n.p.m.)  i dalej zielonym szlakiem na Skrzyczne (1257 m n.p.m.) lub czerwonym szlakiem przez Halę Radziechowską  i Glinne (1034 m n.p.m.) do Wegierskiej Górki

Szlak żółty Lipowa Ostre (ok. 539 m n.p.m.) - Dolina Zimnika - Łukaszne - Kościelec (1022 m n.p.m.) - Malinowska Skała (1152 m n.p.m) czas przejścia 2 h 30 min

Szlak rozpoczyna się na skrzyżowaniu drogi Lipowa Ostre u wylotu Doliny Zimnika. Początkowo szlak biegnie asfaltową drogą w Dolinie Zimnika. Po około 1 h wędrówki, na wysokości gajówki Łukaszne i po przekroczeniu potoku szlak odbija na prawo skośnie trawersując strome zbocze Kościelca (1022 m)  i kierując się na Przełęcz pod Malinowską Skałą, gdzie znajduje się węzeł szlaków turystycznych. Dalej kontynuować można wędrówkę szlakiem zielonym przez Malinowską Skałę na Skrzyczne (1257 m n.p.m.) lub w kierunku Magurki Wiślanej.

Szlak niebieski Lipowa Ostre (ok. 539 m n.p.m.) -Hala Jaskowa (ok. 950 m n.p.m.) - Skrzyczne (1257 m n.p.m.) czas przejścia 2h 30 min

Rozpoczynamy wędrówkęobok Hotelu Zimnik.Przed Hotelem Zimnik skręcamy w drogę która kieruje się na pobliskie zbocze. Szlak wspina się dosyć ostro pod górę do wysokości 850 m n.p.m.(Równia) gdzie na chwilę delikatnie się wyrównuje. Kolejnym etapem jest Hala Jaśkowa, nadana w 1665 r.   przez Króla Jana Kazimierza Mikołajowi Jaskowi z Lipowej, za zasługi w walce ze Szwedami. Czas potrzebny na dotarcie do hali wynosi około 1,30 h. Hala Jaskowa stanowi jedyny interesujący punkt widkowy na całej długości tego szlaku. Po przekroczeniu granicy hali szlak ponownie wspina się pod górę. Wędrówka na szczyt zajmuje jeszcze około 1h. Ze Srzycznego można kontynuować wędrówkę Zielonym Szlakiem przez Małe Skrzyczne (1211 m.n.p.m.) , Malinowską Skałę (1152 m n.p.m.) a dalej żółtym szlakiem przez Kościelec do Lipowej.

Ścieżki rowerowe

Przez gminę przebiega  ścieżka rowerowa należąca do łatwych.  W większości przebiega ona mało uczęszczanymi drogami i jest bezpieczna. Trasa zaczyna się na Granicy Żywca i Leśnej. Początek na ul. Granicznej w Żywcu skąd trasa biegnie w kierunku zachodnim polnymi drogami wzdłuż Leśnianki przez około 1200 m. Po dotarciu do drogi Leśna- Twardorzeczka – trasa biegnie około 500 m tą drogą a następnie skręca na południowy-zachód. Po przejechaniu kolejnych 500m trasa opuszcza drogę asfaltową i skręca w prawo, w polną drogę, która prowadzi nad Leśniankę. Dalej trasa biegnie polnymi drogami wzdłuż rzeki przez około 2 km po czym dociera do drogi asfaltowej Twardorzeczka-Lipowa i skręca w prawo.

Po przejechaniu około 500m mamy do wyboru dwie możliwości. Możemy skręcić w prawo i pojechać w kierunku Leśnej na Wieli Drogę lub skręcić w lewo i ruszyć w kierunku Ostrego.

Wybierając pierwszą opcję skręcamy w prawo w boczną dróżkę tuż za rzeką i po przejechaniu około 1 km docieramy do drogi asfaltową wiodącej do Żywca przez Leśną. Skręcamy w prawo i po przejechaniu nią około 150 m ponownie opuszczamy drogę asfaltową skręcając w lewo przed przystankiem PKS. Dalej polnymi drogami dojeżdżamy do Wieli Drogi która prowadzi aż do granic Żywca.

W opcji drugiej skręcamy za rzeka w lewo i jedziemy wzdłuż rzeki przez około 2 km. Tutaj trasa skręca i doprowadza nas do drogi w kierunku Ostrego. Dalej poruszamy się główną drogą do Skrzyżowania z Ostrym i dalej przez Ostre do Twardorzeczki.

Dla wytrwałych rowerzystów górskich szczególnie polecana jest trasa: Lipowa, Ostre, Skrzyczne, Malinowska Skała, Zielony Kopiec, Magurka Wiślana, Barania Góra, Kamesznica, Złotna, Milówka i Lipowa. Długość trasy 60,0 km.

Normal 0 21

Co to jest Nordic Walking ?

Nordic Walking – to forma rekreacji polegająca na marszach ze specjalnymi kijami. Wymyślony został w Finlandii w latach 20. XX wieku, jako całoroczny trening dla narciarzy biegowych. W porównaniu do zwyczajnego marszu, Nordic Walking angażuje stosowanie siły do kijków z obu stron, dlatego osoby uprawiające Nordic Walking w większym zakresie, choć mniej intensywnie, angażują mięśnie ciała. Mięśnie są również inaczej stymulowane niż w zwykłym marszu. To prowadzi do większego ich wzmocnienia niż przy zwyczajnym chodzeniu czy joggingu. Ważnym czynnikiem jest możliwość uprawiania w zasadzie przez każdego – bez względu na wiek, kondycję czy tuszę. Nordic Walking można uprawiać zarówno nad morzem, w lesie, parku czy w górach – przez cały rok. Dobrze jest rozpocząć uprawianie Nordic Walking pod okiem instruktora, który nauczy prawidłowej techniki marszu i pomoże dobrać odpowiednie kije.

Badania wykazały że dobry trening techniki Nordic Walking pozwala osiągnąć takie korzyści zdrowotne jak: usprawnienie układu oddechowego i sercowo-naczyniowego, zwiększenie poboru tlenu przeciętnie o 20 %. Rozwija też wszystkie mięśnie kończyn dolnych, kończyn górnych, wzmacnia mięśnie tułowia, ramion i barków, zwiększa mobilność górnego odcinka kręgosłupa i łagodzi napięcia mięśniowe w okolicy barków. Ponadto w porównaniu ze zwykłym chodem, uprawiający Nordic Walking spala przeciętnie od 20% do 40% więcej kalorii angażując ok. 90 % mięśni ciała. Kijki pomagają również w utrzymaniu lepszej postawy, równowagi i stabilności podczas chodu w trudnym terenie. Podczas spaceru z kijami znacznie odciążamy stawy, zwłaszcza stawy kolanowe (przy każdym kroku dźwigamy około 5 kg mniej). Mimo niskiej intensywności treningu pracujemy nad kondycją, dotleniamy organizm, ruch staje się przyjemnością.

Skąd się wzięły kije do Nordic Walking?

Powstały one w wyniku wielu lat badań. Połączono kijki trekkingowe i kijki od nart biegowych. Opracowano specjalne uchwyty, które powodują odciążenie zarówno stawów kolanowych jak i kręgosłupa. Dzięki odpowiednim końcówkom można chodzić w różnym terenie.Spacer z kijkami wziął początek od intensywnych treningów narciarzy biegowych w Finlandii. Ponieważ chcieli być w dobrej formie przez cały rok, zaczęli latem trenować bez nart z samymi kijkami. W latach osiemdziesiątych XX w. podpatrzyli to inni sportowcy a 10 lat później upowszechniło się to w społeczeństwie.

Źródło: Wikipedia, internet;

Propozycje tras Nordic Walking

Proponowane trasy zostały opracowane dla osób nieposiadających doświadczenia w tej formie rekreacji, dlatego czas marszu nie przekracza 1,5 – 2 godz i prowadzi przez dolinę potoku Leśnianka ścieżkami i drogami należącymi do Nadleśnictwa Węgierska Górka.
Trasa 1.
Rozpoczynamy w miejscowości Lipowa w rejonie przystanku autobusowego znanego jako Ostre Rondo przy leśniczówce Skrzyczne. Z tego miejsca rozpoczyna się szlak turystyczny koloru żółtego na Malinowską Skałkę. Marsz zaczynamy w tym kierunku, po przejściu ok. 5 min po lewej stronie dochodzimy do parkingu leśnego, skręcamy na parkingu i maszerujemy przez mostek gdzie skręcamy w prawo na ścieżkę, mijamy tablicę informacyjną ścieżki dydaktycznej i maszerujemy wzdłuż potoku podziwiając jego „mini przełomy”. Po następnych 5 min dochodzimy do polanki z miejscem na odpoczynek. Kierujemy się dalej wzdłuż potoku. Po upływie ok. 10 min dochodzimy do następnego miejsca na odpoczynek z zadaszeniem. W tym miejscu znajduje się skład drewna. Skręcamy w prawo do drogi i wracamy drogą w kierunku wschodnim. Po ok. 20 min dochodzimy do punktu wyjścia mijając po drodze gospodarstwo szkółkarskie.
Całkowity czas przejścia trasy – ok. 40 min
Trasa 2
Rozpoczynamy w punkcie wyjścia trasy 1 i po przejściu ścieżką dydaktyczną wzdłuż potoku po ok. 20 min dochodzimy do miejsca na odpoczynek z zadaszeniem. Tutaj skręcamy w prawo do drogi i maszerujemy drogą w kierunku zachodnim ( w lewo) i po przejściu ok. 10 min dochodzimy do skrzyżowania, gdzie w lewo na mostek skręca szlak na Malinowską Skałkę. W pobliżu znajduje się źródło świetnej wody. Powrót do punktu wyjścia po ok. 20 min.
Całkowity czas przejścia – ok. 50 min
Z tego miejsca proponujemy dwa warianty trasy: pierwszy prowadzi w kierunku masywuSkrzyczanego; drugi szlakiem żółtym w kierunku Malinowskiej Skałki.
Trasa 3 ( wariant I )
Skręcamy w prawo, idziemy drogą wzdłuż potoku i po ok. 15 min dochodzimy do zadaszonego miejsca na odpoczynek skąd ukazują się ogołocone z drzewstoki Skrzyczanego i Hali Skrzyczeńskiej. Powrót drogą do punktu wyjścia zajmuje nam ok. 30 min. Wzdłuż całej trasie widać intensywnie prowadzone prace przy wycince drzew mające na celu likwidację wprowadzonej w XIX w monokultury świerka i przywrócenie pierwotnego lasu bukowo-jodłowego. Całkowity czas przejścia – ok. 75 min
Trasa 4 ( wariant II )
Skręcamy w lewo na mostek, mijamy po prawej stronie leśniczówkę Łukasze, po ok. 15 min dochodzimy do drewnianego mostu gdzie w lewo prowadzi droga leśna w kierunku masywu Ostrego, następnie po ok. 15min idąc dalej drogą dochodzimy do betonowego mostu po lewej stronie. Dalejdrogą i szlakiem żółtym po ok. 25 min dochodzimy do skrętu szlaku w prawo na Malinowską Skałkę. Z tego miejsca powrót do punktu wyjścia i całkowity czas przejścia zajmuje ok. 110 min. Wariant mniej widokowy, ma jednak tą zaletę, że wybiera go zdecydowanie mniejsza liczba chętnych. Marsz wzdłuż szumiącego potoku, rzadko zakłócanej ciszy jest w dzisiejszych hałaśliwych czasach tym, z czego powinniśmy korzystać jak najczęściej.